OM SUPERVIN / 27-02-2018 14:03:09

Vin i Øjenhøjde, del 3 - "snedig logistik"


Af Supervin - Mads Jensen

De bedste priser gennem snedig logistik. Hvis ikke vi forstår at behandle vores varer effektivt, mister vi tempo, skaber forvirring og bruger alt for meget tid. Tid er penge, og det væsentligste omdrejningspunkt i vores varebehandling er vores lager og logistik.

Tidligere måtte vi nogle gange opbevare vores vin ude i byen eller under midlertidige forhold forskellige steder, hvor vi kunne finde plads eller leje lokaler. Vi stablede og flyttede i én uendelighed og brugte derfor alt for mange lønkroner på blot at følge med. I dag, hvor vi indkøber store vinpartier i containere, og der kommer flere sættevogne med op til fem 40-fods containere med vin om dagen, kan det slet ikke fungere for os.

Jo flere flasker og jo flere mærker fra forskellige producenter vi har skullet håndtere, jo mere er vi blevet klar over, at logistik- og lagerfunktionen er en meget central afdeling i vores virksomhed. Alle de konkurrencefordele, vi kæmper os til på indkøbssiden, kan ødelægges med en logistikafdeling, der laver for mange fejl.

Lækkert, logisk indrettet lager

Derfor har vi indrettet et stort lager på en plads, hvor der også er gode muligheder for udvidelse. Det må ikke tage en mand på en gaffeltruck mere end 30 min. at tømme en lastbil, og når vinen er kommet ind på lager, skal den være anbragt på en logisk måde, så den er nem at finde og nem at pakke – rigtigt.

Til tider har det været en svær øvelse for os, men på lageret kører vi nu en nul-fejl politik, fordi vi ved, hvor vigtigt det er for kunderne at få de varer, de har bestilt, i det rigtige antal og i den rigtige årgang. Vi øver os stadig, men er komme ganske langt. Vi har konstant fokus på den del af vores forretning, fordi et godt køb med en forkert levering skaber en skuffelse hos kunden, som det tager meget lang tid at udviske.

Det er stadig et af vores udviklingsområder, men vores effektivitet og nøjagtighed er steget så meget, at det ikke på alarmerende vis påvirker vores omkostningsniveau og dermed forringer vores muligheder for at tilbyde kunderne den rigtige service og et særdeles konkurrencedygtigt prisniveau.

Når vi laver fejl, lægger vi os som regel fladt ned på ryggen i erkendelse af, at, uanset forklaringer og undskyldninger, så er det kundens oplevelse af vores serviceniveau og evne til at levere, der betyder noget. 

Vores kunder må aldrig tvivle på, at vi har lysten og viljen til at gøre det rigtigt første gang.

 

Mads Jensen, Vinkøbmand