OM SUPERVIN / 17-09-2018 10:01:00

Vin i Øjenhøjde, del 6, "Skarp priser i fremtiden"


Af Supervin

Jeg ved, det er en kliché – men udvikling er kommet for at blive!

Det betyder bl.a., det er naivt at tro, at konkurrencen svækkes, og priserne atter vil stige. Som erhvervsdrivende går man også en fortvivlet tid i møde, hvis man regner med, at den elektroniske udvikling vil standse, og kunderne søge tilbage til deres faste leverandører, hvor de kan møde personalet ansigt til ansigt, og hvor de selvfølgelig også må betale en højere pris.

Undskyld – men det er nytteløs romantisk snak fra 1980’erne, hvor den elektroniske udvikling kun var i sin vorden. Hvis vi kigger os omkring i dag, er det indlysende, at almindelig detailhandel er på retræten i forhold til online. Selv inden for dagligvarebranchen begynder de store spillere at  gøre deres måder at handle på mere robuste og fleksible gennem anvendelse af elektronikken. På den måde håber de at kunne dæmme op for eksempelvis nemlig.com’s eksplosive vækst.

Skarpe priser er ikke nok

I dag vil kunderne have det hele herunder både nærhed, service og pris. Koncentrationen i branchen og den internationale konkurrence gør, at den danske detailhandel ikke kan negligere udviklingen og sove tornerosesøvn. I 2017 erfarede vi alle, at svenske kvotekonger ejer 25% af de fiskekvoter, som er tiltænkt danske fiskere. Jamen, det var da skrækkeligt! Hvordan er det sket? Ja, nogen har da sovet i timen.

I Supervin ved vi godt, at den internationale udvikling kører for fuld fart side om side med den elektroniske, og at kunderne aldrig er uinteresseret i service, de rigtige tilbud og nærvær fra vores side. Det er det kompas, vi styrer efter. Det betyder for eksempel:Drone-1

  1. Vi vil fortsætte med at sælge kvalitetsvin til menneskepenge, og vi vil aldrig tages i at ”floskelformulere dårlig vin ud af kapellet med store rabatter”. Men smag er individuel, og selv vin, som vi synes er lækker, kan nogle kunder ikke lide. Derfor har vi som de eneste på markedet en fuld, omkostningsfri returret, hvor den største ulempe, vores kunder kan opleve, er, at de drikker en flaske vin på vores regning.
  2. Vi vil fortsætte udbygningen af vores elektroniske systemer og kommunikation, så vi kan skyde med riffel i forhold til de behov og den adfærd, som vores kunder har. Gennem vores systemer og analyser kan vi finde meget viden, og vi er nødt til at arbejde næsten helt inde i vores kunders intime verden. Ellers forstyrrer vi dem for ofte og yder en dårlig service i forhold til deres behov.
  3. Vi vil fortsætte med at udvide vores service i pagt med kundernes krav til ”convenience”. Det betyder bl.a., at vi vil udvikle vores levering til at omfatte hver dag i ugen inklusiv weekenden. Det indebærer også mulighed for elektronisk kontakt til os f.eks. til kl. 22.00 eller 23.00 om aftenen.

    Drone-levering virker helt urealistisk i øjeblikket, men når og hvis det bliver en mulighed, vil vi være blandt de første, der udnytter den.

Mads Jensen, Vinkøbmand