• Der er ingen forslag, da søgefeltet er tomt.
Viden om vin / 05-05-2025 11:22:15

Brandudsalg i Bordeaux... På vinslotte!


Af Thor Gottschalk Rasmussen

Vi har længe skrevet om krisen i Bordeaux, hvor der igennem adskillige år er blevet produceret ALT for mange flasker i forhold til en skrumpende efterspørgsel. Den ekstreme overproduktion har udmøntet sig i et væld af vilde restpartier fra den verdensberømte vinregion og vi satte sidste år rekord i salg af Bordeaux-vin. Det ændrer dog ikke på, at regionen befinder sig i en alvorlig krise - både når det kommer til salg af flasker, men også ift. image. Det ses blandt andet lige nu ved, at et usædvanligt stort antal Bordeaux-slotte er sat til salg - særligt af kineske ejere. Efterspørgslen på Bordeaux-vin i Kina er styrtdykket og det betyder nu at mange kinesiske ejere sælger deres prestige-slotte og det er blot endnu et hak i tuden på Bordeaux, der må finde nye markeder til de millioner af flasker som Kina plejede at aftage. I dette blogindlæg kigger vi nærmere på, hvad der er sket med Bordeaux' suverænt største eksportland - Kina. 

Se alle vores Bordeaux-krisetilbud - KLIK HER

Det kan godt være, at det ikke blandt tophistorierne på DR eller TV2, men alverdens medier i udlandet skriver i disse dage om en stor opgørelse fra amerikanske, The Times, der beretter om et regulært brandudsalg på Bordeaux-slotte. Særligt de Kinesiske ejere trækker sig ud af landet grundet den styrtdykkende efterspørgsel efter vine fra det franske prestigeområde. 

Ved udgangen af 2024 stod der "Til Salg" - eller "En Vente" - foran hele 400 vingårde i Bordeaux, hvilket er dobbelt så mange som normalt. 70 % af slottene bliver betegnet som "distressed sales needing urgent maintenance". Med andre ord, misligholdte slotte, der skal afhændes. Ifølge en af de store slots-ejendomsmæglere i Bordeaux, Michael Baynes, så har mange af de kinesiske sælgerne neglicieret driften og vedligeholdet af slottene i årevis, fordi man har været for stolte til at søge om hjælp.

In China, seeking advice is often seen as a sign of weakness, leading some buyers to make poorly informed decisions, fortæller Michael Baynes til The Drinks Business

En ting er, at udsædvanligt mange vinslotte er til salg lige nu. Noget helt andet er, at priserne på både slottene og deres vinmarker tilsyneladende er på katastrofekurs. I hvert fald, hvis man spørger Vineyards Bordeaux som Michael Baynes sælger slotte for.

"Vineyard prices have plummeted. Vineyards Bordeaux reports that average prices per hectare have fallen from around €55,000 in 2000 to as little as €10,000 today.

iStock-2201702519

Nødopbremsning i Kinas vinforbrug - Bordeaux rammes hårdest!

Kineserne opkøbte Bordeaux-slotte i stor stil i begyndelse af det nye årtusinde, hvor mange forsøgte at profitere på den tilsyneladende uudtømmeligt tørst efter Grand Cru Classé i hjemlandet. Man anslår, at der blev købt minimum 200 Bordeaux-slotte af kinesere, der forsøgte at sikre sig både kulturel såvel som økonomisk kapital på slottene. Der er utallige eksempler på "re-branding" af slotte, hvor navnene er ændret fra "Château-x" til "Gold Rabbit" eller andre kreative navne med et asiatisk islæt for bedre at kunne markedsføre sig i hjemlandet.

Den store Bordeaux-rus begyndte af aftage omkring 2013, hvor Xi Jinping indførte markante stramninger og kapitalkontrol på udenlandske investeringer, hvilket satte en kæp i hjulet for mange af de kinesisk-drevne Bordeauxslotte. Men dette benspænd var langt fra hele forklaringen på, at luften sivede ud af Bordeaux-ballonen. 

Et af de tal, der står og blinker med store røde lamper er kinesernes forbrug af vin og i særdeleshed Bordeaux-vin. Alene i 2023 faldt kinesernes forbrug af vin ved vanvittige 25 % og siden 2017 er Bordeaux-indtaget faldet med 50 %. Kinas nødopbremsning er uden tvivl en af de helt afgørende årsager til Bordeaux' kæmpe afsætningskrise lige nu. Det siger næsten sig selv, at når man halverer en eksport fra 80 mio. til 40 mio. flasker, så får man alvorlige problemer med at finde alternative markeder. Det faldende forbrug skyldes blandt andet et fald i forbruget af luksus-vin og en ny spirende kinesisk vinmager-kultur

“Chinese people are drinking less luxury wine”. Domestic wines – many produced by French winemakers in China’s Ningxia region – are increasingly taking Bordeaux’s place at the table. - The Drinks Business

iStock-458621143

Château Lafite Rothchilld blev den første store kultvin i Kina og nåede så høj status, at den efter sigende skulle være blevet brugt som intern gave i kommunistpartiet.

En lynhistorie om det store kinesiske Bordeaux-boom

Midt i det store Bordeaux-slotsudsalg og kinesernes fravalg af de franske vine kan man spørge sig selv, hvorfor det i første omgang nåede så vidt? Det hele begyndte omkring 1982, hvilket i Bordeaux-sammenhæng er et helt særligt år. Det markerede en af alle tiders bedste årgange og i dag er det nogle af de mest eftersøgte vine for vinsamlere. I 1982 var Bordeauxvin i Kina praktisk talt ikkeeksisterende og man eksporterede blot for omkring 10.000 $ - til HELE Kina.

Sideløbende med den forrygende årgang startede Robert Parker sit anmeldermedie, der sidenhen skulle revolutionere vinmarkedet - særligt defineret af hans 100 points skala, der stadig er den hellige gral blandt vinmagerne såvel som vinsamlere. Hans points og anmeldelser var med til at afgøre, hvilke vine, der var de "bedste" i verden og det var en gave til markedsføringen af vin - også i Kina.

Derudover var 1982 året, hvor et handelsbureau ved navn Topsy Trading blev grundlagt. De skulle oprindeligt sælge vin til 5-stjerende luksushoteller, men markedet var koldt og opstarten svær lige indtil de opsnappede flere hundrede kasser Lafite-Rothchild 1982 til spotpris. De formåede at ramme det kinesiske publikum perfekt, da de kunne forholde sig til, at det her var en 1. Cru Classé - altså det ypperste man kunne få. Det blev derfor en særdeles prestigefuld vin af give i gave og efter sigende skulle det have været den interne gave i kommunistpartiet. 

Not only was the wine famous, it was also a First Growth chateaux. So drinking a bottle of 1982 Lafite Rothschild meant you were enjoying the best wine made, and if you in turn gave a bottle as a gift, hoping to curry favor, you were offering the best wine in the world to the burgeoning Chinese market in those days. - The Wine Cellar Insider. 

0 % told på al vin fik Bordeaux-salget til at eksplodere i 2008

Bordeaux-vin blev i de følgende årtier det foretrukne "fine wine" for kineserne at drikke og der kan nævnes utallige årsager til, at efterspørgslen blev så stor. Et skelsættende øjeblik for vinhandlen i Asien fandt sted i 2008 - midt i vestens finanskrise og Kinas brandvarme økonomiske opsving. Her besluttede man totalt at fjerne al told på vin i Hong Kong og man gik ganske enkelt fra 40 % til 0 %, hvilket på rekordtid forvandlede Hong Kong til hele Asiens handelscentrum for vin. Det fik salget - og priserne - til at gå amok i Kina. 

"The same day taxes were abolished, sales for Bordeaux wine skyrocketed in China. Ironically, that also sparked the largest increase in wine prices the world had ever seen. For example, an in-demand wine that was slowly selling for $100 per bottle, plus the 40% tax blasted up to $300 per bottle, just to keep up with the new demand. But people did not know, or they did not care that prices higher. They were just happy not to be paying taxes to the Chinese government."