• Der er ingen forslag, da søgefeltet er tomt.
OM SUPERVIN / 02-02-2018 12:16:50

Vin i Øjenhøjde, del 2 - "Skarpe priser gennem skarpe indkøb"


Af Supervin - Mads Jensen

En af forudsætningerne for Supervin’s særdeles konkurrencedygtige priser er vores evne til at købe rigtigt ind: Det vil sige, vi køber det, som markedet efterspørger på det rigtige tidspunkt, i den rigtige mængde, i den rigtige kvalitet og til den rigtige pris!

Vi er fire garvede indkøbere i Supervin, og når vi puljer vores viden om vin, kundebehov, markedsforhold og producenternes arbejdsbetingelser, får vi som regel en klar fornemmelse af, hvad der er muligt og attraktivt for os.

Selvom nogle mennesker gerne vil gøre vin til noget andet og mere, så ved vi, at vin dybest set er et landbrugsprodukt, og priserne på landbrugsprodukter kan altid forhandles. Selvfølgelig har faktorer som fx høstudbytte pr. hektar, lagringstid og håndplukning mod maskinel plukning indflydelse på prisen, men når det er sagt, så adskiller produktionsprisen på en meget dyr vin sig ikke voldsomt fra produktionsprisen på en meget billig vin.

Endelig er det også værd at bemærke, at klargøring til afsendelse altid koster producenterne penge, men det er ulige meget lettere at klargøre en container med én slags vin end en container med flere forskellige.

Cryptic parti.png

 

Kontanter og en stor næse

”Cash is King”, og ”volume is King”, siger vi i Supervin, og det kan ikke diskuteres. Vi har mange eksempler på, at hvis vi køber stort ind og betaler ”up front”, kan det på mirakuløs måde påvirke indkøbsprisen. Gennem årene har vi naturligvis udviklet vores økonomiske muligheder for at købe stort ind, men den har i grunden altid eksisteret, fordi vi har et veludviklet nationalt og internationalt netværk, som sikrer, at vi kan lave alliancer med andre importører og indkøbere.

Endelig vil jeg nævne vores næse, nysgerrighed og stædighed. Det er en sport for os at opsnuse glemte eller gemte partier af kvalitetsvin, og vores store netværk hjælper os. Når vi så møder en producent, som står stejlt på prisen, siger vi ofte: ”OK, vi respekterer din holdning, men ring til os, når du vil sælge til den og den pris”. Først på sæsonen, hvor producenten gerne vil have penge i kassen, er det en ret effektiv tilgang. Det sker, de ikke ringer - men det er ikke så tit.

Ovenstående i kombination med vores tro på, at kunderne vil købe mere hos os, hvis vores fortjeneste er fair og forståelig, sikrer vores meget konkurrencedygtige priser. Vores profitmargin er minimum 50% mindre end, hvad der er gængs i branchen, og det trives vi med. Derfor tør vi godt love, at vi også om fem år er den bedste og billigste online vinportal i DK.

Men der er også andre begrundelser for vores evne og vilje til at holde lave priser. Det skriver jeg om i mit næste indlæg.

 

Mads Jensen, Vinkøbmand